Παιδοψυχολόγια
4. Ατομικά και Ομαδικά Προγράμματα Συζήτησης και Θεματικής Προσέγγισης:
Επικοινωνιακή – Βιωματική Διδασκαλία (Μέθοδος Project) →
Πρόκειται για εκπαιδευτική δράση που στηρίζεται στην εις βάθος διερεύνηση και κατά συνέπεια, διαχείριση ενός θέματος, διαμέσου της βιωματικής προσέγγισης, από 4-μελείς ή 5-μελείς ομάδες παιδιών, ηλικίας 4-6, 6-8 και 9-11 ετών, οι οποίες συντονίζονται υπό την εποπτεία ψυχολόγου.
Τα παιδιά διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην όλη διαδικασία (project). Αρχικά, επιλέγεται το θέμα προς συζήτηση και μελέτη, ανάλογα πάντοτε με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Η θεματολογία μπορεί να περιλαμβάνει έννοιες όπως, ο θάνατος, το ψέμα, η ζήλεια, ζητήματα συγγνώμης, προβλήματα από αλλαγές στην εφηβεία ή από το διαζύγιο των γονιών κ.α. Στη συνέχεια, ο ψυχολόγος προσπαθεί να εκμαιεύσει τις υπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες και ενθαρρύνει τα παιδιά να απευθύνουν ερωτήσεις και να διατυπώσουν κρίσεις και προβληματισμούς επί του θέματος. Οι απόψεις τους αποτελούν το έναυσμα για μία γόνιμη αντιπαράθεση με στόχο να δοθούν εξηγήσεις και να βγουν συμπεράσματα.
Η ποικιλία των δραστηριοτήτων και ο βιωματικός τους χαρακτήρας συμβάλλουν στο να διατηρηθεί αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών. Η συζήτηση, η ζωγραφική και η δραματοποίηση – θεατρικό παιχνίδι – είναι μερικοί από τους τρόπους έκφρασης που υιοθετούνται, ενώ κύριοι άξονες είναι η αλληλεπίδραση και η ανατροφοδότηση (feedback).
Τα οφέλη που προκύπτουν από τη μαθησιακή αυτή μέθοδο είναι ποικίλα και μπορούν να συνοψιστούν στα ακόλουθα:
- Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, μέσα από την ενθάρρυνση της πρωτοβουλίας, της συνεργασίας, της συλλογικότητας, της δημιουργικότητας και της ανάπτυξης υγιούς διαλόγου
- Ανάπτυξη πνευματικών δεξιοτήτων και ενίσχυση της έμφυτης τάσης των παιδιών για έρευνα και μάθηση
- Ανάδειξη ενδιαφερόντων, τάσεων και ταλέντων, μέσα από τον τρόπο που επιλέγουν τα παιδιά προκειμένου να διατυπώσουν τις ιδέες τους και τα συναισθήματά τους
Τέλος, η δυνατότητα που παρέχεται στα παιδιά να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους και κατ' επέκταση να μπορέσουν να αλληλεπιδράσουν αποτελεσματικότερα με το περιβάλλον τους, μέσα από την ανάπτυξη σχέσεων με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας με στόχο την επεξεργασία και κατανόηση των θεμάτων προσέγγισης
Στο τέλος κάθε συνάντησης το θέμα της συζήτησης καταγράφεται από τα ίδια τα παιδιά σε ομαδικό ημερολόγιο.
Εκτός από την ομαδική – συνεργατική μορφή του project, παρέχεται και η δυνατότητα θεματικής προσέγγισης σε ατομικό επίπεδο, με γνώμονα τον εξατομικευμένο προσανατολισμό της διαδικασίας στις συγκεκριμένες ανάγκες του ατόμου